czwartek, 25 kwietnia 2013

Audi A4 B5 - Zawieszenie tylne

Samochód Audi A4 o napędzie kół przednich

Koła jezdne samochodu są prowadzone przez zawieszenie tylne z wahaczami zespolonymi. Zawieszenie tylne składa się z dwóch wahaczy podłużnych, które są połączone belką zawieszenia. Przed belką zawieszenia, wykonaną z kształtownika V, znajduje się stabilizator, którego zadaniem jest zmniejszenie pochylenia nadwozia na zakręcie i poprawienie stateczności samochodu podczas jazdy. Wahacze podłużne są połączone z nadwoziem za pośrednictwem tulei metalowo-gumowych. Amortyzację tylnej części nadwozia zapewniają dwie kolumny zawieszenia umieszczone w nadkolach. Uwaga. Podczas prac przy zawieszeniu tylnym nie należy odkręcać połączeń śrubowych wspornika z nadwoziem, gdyż wówczas będzie konieczne dokonanie pomiarów podwozia i ponowna regulacja zawieszenia tylnego.

Samochód Audi A4 o napędzie wszystkich kół

Zawieszenie tylne z podwójnymi wahaczami poprzecznymi składa się z belki zawieszenia, dwóch wahaczy poprzecznych i jednej kolumny zawieszenia po każdej stronie. Belka zawieszenia jest połączona z nadwoziem czterema tulejami metalowo-gumowymi. Prowadzenie kół i amortyzacja samochodu odbywa się przez górne i dolne wahacze poprzeczne, na których są oparte kolumny zawieszenia.

Zespół zawieszenia tylnego samochodu o napędzie kół przednich

 

Wymontowanie i zamontowanie kolumny zawieszenia

Wymontowanie:
1. Zaznaczyć farbą położenie tarczy koła tylnego w stosunku do piasty, aby wyrównoważone koło mogło być zamontowane w tym samym położeniu. Poluzować śruby koła przed uniesieniem samochodu. Unieść i podeprzeć tył samochodu i zdjąć koło tylne.
2. Podeprzeć zawieszenie tylne przewoźnym podnośnikiem warsztatowym po tej stronie, po której wymontowano koło. Nie unosić zawieszenia tylnego.
3. Odkręcić kolumnę zawieszenia od belki zawieszenia, opuścić nieco podnośnik i wyjąć kolumnę z belki (rys. A42-0040).
4. Wymontować boczne osłony oparć siedzenia lub oparcie.
5. Odkręcić kolumnę zawieszenia u góry. Uwaga. Kolumna zawieszenia jest przykręcona i dodatkowo zamocowana do nadwozia czterema zaczepami.
6. Obrócić kolumnę zawieszenia, aż zaczepy znajdą się nad wycięciami. Wyjąć kolumnę w dół z  zamocowania.

Zamontowanie:
1.  Zamontować u góry kolumnę zawieszenia z nową uszczelką i obrócić, aż zaczepy znajdą się w ustalonym położeniu i pokryją się otwory połączeń śrubowych.
2. Przykręcić kolumnę zawieszenia u góry momentem 25 Nm.
3. Osadzić kolumnę zawieszenia u dołu w belce zawieszenia, unosząc nieco przewoźny podnośnik warsztatowy.
4. Zamontować nowe śruby z nakrętkami i dokręcić ręcznie. Uwaga. Dokręcać śruby, gdy samochód stoi na kołach, gdyż podpory gumowe mogą się odkształcić.
5. Usunąć przewoźny podnośnik warsztatowy.
6. Nałożyć cienką warstwę smaru do łożysk na powierzchnię piasty centrującą obręcz koła. Zamontować koło tylne zgodnie z oznakowaniem naniesionym podczas wymontowania. Przykręcić koło. Opuścić samochód i dokręcić śruby koła naprzemiennie na krzyż momentem 120 Nm.
7. Dokręcić dolne połączenie śrubowe kolumny zawieszenia momentem 50 Nm, następnie obrócić śrubę o 90 stopni (1/4 obrotu).
8. Zamontować boczne osłony oparć siedzenia lub oparcie.

  

6 komentarzy:

  1. Poszukując tylnej belki, która często ulega uszkodzeniu na naszych polskich drogach, warto zobaczyć stronę tylnabelka.pl, mają tam chyba najniższe ceny na rynku, jeżeli chodzi o sklepy internetowe.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla mnie Audi A4 to jedno z bardziej komfortowych samochodów, które miałam. Wiele lat jeździłam tym modelem Audi i nie mogę narzekać. Nawet opłaty miałam niewielkie, chociaż ja zawsze np. ubezpieczenie szukałam sobie na https://rankomat.pl/tanie-oc więc nigdy nie przepłaciłam, mechanika miałam typowo od Audi i też nie chciał na mnie specjalnie zarobić, tylko po kosztach mi coś poprawiał w pojeździe czy wymieniał płyny. Jeździłam A4 wiele lat, teraz mam A1, mniejsze autko ale również bardzo sobie chwalę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Klaudia, czy możesz podać nazwę tego mechanika, lub miejscowość gdzie stacjonuje? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak się tak dokładniej przyjrzeć to elektryka nie jest zbyt skomplikowana;)
    Jakby co to więcej na http://auto-schematy.pl/

    OdpowiedzUsuń