czwartek, 11 kwietnia 2013

Audi A4 B5 - Sprzęgło

Sprzęgło składa się z zespołu dociskowego, tarczy sprzęgła i łożyska wyciskowego. Zespół dociskowy jest przykręcony śrubami do koła zamachowego mocowanego kołnierzem do wału korbowego silnika.
Między zespołem dociskowym a kołem zamachowym znajduje się tarcza sprzęgła jest osadzona na wielowypuście wałka sprzęgłowego skrzynki przekładniowej.



Elementy sprzęgła przenoszące napęd
15 - koło zamachowe
16 - tarcza sprzęgła
17 - zespół dociskowy
18 - śruba, 25 Nm (dokręcać stopniowo, przemiennie na krzyż)

Naciśnięcie pedału sprzęgła (rozłączenie) powoduje, poprzez obwód hydrauliczny sterowania sprzęgłem, nacisk łożyska wyciskowego na sprężynę zespołu dociskowego. Następuje zwolnienie zespołu dociskowego i tarcza sprzęgła przestaje być dociskana do koła zamachowego. Zostaje przerwane przenoszenie momentu obrotowego od silnika do skrzynki przekładniowej. We wszystkich modelach sprzęgło samochodu jest sterowane hydraulicznie. Hydrauliczny obwód sterowania sprzęgła jest napełniony płynem hamulcowym, który dopływa do niego ze zbiorniczka wyrównawczego. Podczas każdego włączenia i rozłączenia w niewielkim stopniu ściera się okładzina tarczy sprzęgła. Tarcza sprzęgła jest częścią ulegającą zużyciu, a jej trwałość wynosi ponad 100000 km przebiegu samochodu. Zużycie tarczy sprzęgła zależy głównie od obciążenia samochodu (holowanie przyczepy) i sposobu jazdy. Sprzęgło nie wymaga obsługi, gdyż reguluje się samoczynnie.

2 komentarze: