czwartek, 11 kwietnia 2013

Audi A4 B5 - Silnik

Charakterystyka techniczna

Do napędu samochodu Audi A4 stosuje się silniki cztero- i sześciocylindrowe. Silnik czterocylindrowy
jest silnikiem rzędowym. W silniku sześciocylindrowym, oznaczanym jako V6, dwie grupy po trzy cylindry
są ustawione do siebie pod kątem 90 stopni. Wszystkie silniki są chłodzone cieczą i zamontowane z przodu
w osi samochodu.
W kadłubie silnika z żeliwa szarego są wykonane otwory cylindrów. W przypadku nadmiernego zużycia
lub wyżłobień gładzi cylindry mogą być szlifowane w specjalistycznym warsztacie.
Po takiej obróbce jest konieczne zamontowanie nowych nadwymiarowych tłoków. Dolne zamknięcie      kadłuba silnika stanowi miska olejowa, w której zbiera się olej niezbędny do smarowania i chłodzenia silnika.
Głowica cylindrów silników benzynowych została skonstruowana według zasady przepływu poprzecznego.
W silniku z głowicą o przepływie poprzecznym świeża mieszanka paliwa z powietrzem dopływa dopływa do jednej strony głowicy, a spaliny są odprowadzane po przeciwnej stronie. Poprzeczny przepływ zapewnia szybką wymianę ładunku w cylindrach. W silniku wysokoprężnym kolektory dolotowy i wylotowy są umieszczone po jednej stronie głowicy, w celu zaoszczędzenia miejsca.

Silnik benzynowy 1.6 dm3 i silnik wysokoprężny 1,9 dm3.
Wał rozrządu umieszczony w głowicy cylindrów otrzymuje napęd od wału korbowego za pośrednictwem paska zębatego. Wał rozrządu steruje usytuowanymi pionowo zaworami dolotowymi i wylotowymi za pośrednictwem popychaczy hydraulicznych. Hydrauliczne popychacze kompensują samoczynnie luzy zaworów.

Silnik benzynowy 1,8 dm3.
Ten silnik ma w każdym cylindrze trzy zawory dolotowe i dwa zawory wylotowe. Jeden wał rozrządu steruje zaworami dolotowymi, drugi wał rozrządu - zaworami wylotowymi. Wał rozrządu zaworów wylotowych jest napędzany przez wał korbowy za pośrednictwem paska zębatego. W celu napędzania wału rozrządu zaworów dolotowych oba wały są połączone łańcuchem. Konstrukcja głowicy z dużą liczbą zaworów umożliwia dokładniejsze napełnienie cylindrów i skuteczniejszą wymianę ładunku,co zapewnia lepsze wykorzystanie energii zawartej w mieszance paliwa z powietrzem.

Silniki benzynowe o dwóch zaworach na cylinder V6 2,6 i 2,8 dm3.
Ponieważ w silniku V6 są dwa rzędy cylindrów, ten silnik ma dwa wały rozrządu napędzane wspólnym paskiem zębatym. W każdym cylindrze jest jeden zawór dolotowy i jeden zawór wylotowy.

Silniki V6 2,4; 2,5; 2,7 i 2,8 dm3.
Silnik wysokoprężny 2,5 dm3 ma cztery zawory w każdym cylindrze, w pozostałych silnikach w każdym cylindrze znajduje się pięć zaworów sterowanych dwoma wałami rozrządu.

Wszystkie silniki.
Popychacze hydrauliczne, zastosowane we wszystkich silnikach, kompensują samoczynnie stałe luzy zaworów, a więc regulacja tych luzów jest zbędna. Smarowanie silnika zapewnia pompa oleju, która w silniku sześciocylindrowym jest umieszczona z przodu skrzyni korbowej i otrzymuje napęd bezpośrednio od wału korbowego. W silniku czterocylindrowym pompa oleju znajduje się w misce olejowej i jest napędzana wałem pomocniczym. Olej zasysany z miski olejowej dopływa kanałami do łożysk wału korbowego i wału rozrządu oraz do gładzi cylindrów.
Pompa cieczy chłodzącej w silniku sześciocylindrowym jest umieszczona z przodu skrzyni korbowej i napędzana paskiem zębatym. W silniku czterocylindrowym pompa cieczy chłodzącej jest zamocowana kołnierzem z boku kadłuba silnika i napędzana paskiem klinowym.
Układ chłodzenia powinien być wypełniony przez cały rok mieszaniną miękkiej wody i środka chroniącego przed zamarzaniem i korozją. Do przygotowania i zapłonu mieszanki paliwa z powietrzem zastosowano niewymagające obsługi urządzenie sterujące pracą silnika. Nie jest konieczna regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu lub biegu jałowego. W ramach okresowych przeglądów należy tylko regularnie wymieniać świece zapłonowe.    

   



 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz